Datum: 7 november 2013 tot 3 januari 2014

Opening: Zondag 10 november om 15.00 uur. De opening wordt opgeluisterd met muziek op dwarsfluit door Jonnie van de Beek en Esam Al Wasete draagt een gedicht voor.


Esam Al Wasete is in 1989 afgestudeerd aan de academie of Fine Arts in Bagdad. “Ik volgde daar opleidingen op het gebied van theater, schilderen en muziek. Ik heb in mijn eigen land (Irak) 20 jaar opgetreden als drummer en als acteur. Ik schrijf gedichten die op een Arabische website staan. Schilderen doe ik zowel met olieverf als met gemengde technieken. Ik houd erg van abstract, maar schilder ook portretten en landschappen. In Dronten, waar ik sinds 2006 woon, heb ik via XL de Ateliers gewerkt met vluchtelingenkinderen in het AZC Dronten en gedurende 3 maanden als vrijwilliger bij het CKV workshops kleien e.d. voor kinderen verzorgd.”

kunstwereldwijdnetwerk.nl/profile/ EsamAlwasete

Najah Albostan
“Een heel belangrijke herinnering voor mij is de tentoonstelling die op mijn basisschool georganiseerd werd op het gebied van kunst. Een aantal van de meest gekwalificeerde studenten, waaronder ik, hebben deelgenomen aan de wedstrijd die er aan vast zat. Tot mijn grote verbazing eindigde ik als eerste, omdat mijn schilderij zo netjes en betoverend was.
Het hoofd van de school was erg onder de indruk van mijn werk, zodat hij mij deze prijs kon overhandigen. Dit was de eerste beloning die ik kreeg en nog steeds vind ik dit het beste wat me is overkomen. Ik koester het dat mijn werk daar aan de muur van mijn basisschool in Bagdad hing.
In mijn huidige werk gebruik ik verschillende materialen, zoals zand en andere natuurlijk materialen. Ik werk met olieverf en acryl op doek en paneel.”

kunstwereldwijdnetwerk.nl/profile/ NajahAlbostan

Marian Daems
Het werk van Marian wordt gekenmerkt door scheve, speelse bouwwerken die opgetrokken zijn uit leerharde plakken klei. Soms worden de bouwwerken bewoond door ‘groot-neuzige figuren’. De vogel en vis komen ook steeds terug in haar werk. Marian wordt geïnspireerd door groepen mensen en hoe mensen met elkaar communiceren en zich binnen groepen bewegen. Haar huizen en mensfiguren zijn altijd in gesprek met elkaar. Zij observeert, leest en luistert en ziet vaak de humor in van situaties. Dit vind je terug in haar werk. Achter de objecten zit dus altijd een verhaal of een gedachte. Toch geeft Marian haar werk geen titel, dit doet ze, omdat haar ervaring is dat iedereen weer iets anders ziet in haar werk. Dat vindt zij mooi en die ruimte voor iedereens eigen fantasie en invulling wil ze zo houden en niet in de weg laten staan met haar eigen titels. De huid van haar werkstukken is nooit glad maar altijd bewerkt. Zij experimenteert veel met verschillende kleuren en soorten klei door elkaar. Na de biscuit-oven bewerkt Marian haar werkstukken met verschillende oxides, voor een mooi effect op de structuur. Daarna krijgen sommige delen een transparante glazuur. Ze wil dat de klei zichtbaar blijft, klei moet kunnen blijven ademen en niet verdwijnen onder een dikke gladde laag glazuur.

www.mariandaems.nl