Datum: 3 september 2013 tot 1 november 2013

Opening: Zondag 8 september om 15.00 uur door Jim de Valk van Interieurarchitecten, Swifterbant


Wim Zorn

In de culturele bijlage van de Leeuwarder Courant, 28 juni 2013, schrijft Harald Klinkenberg: “Wim Zorn, verbonden met de nulgroep, hanteert een tweeledige aanpak: Spelen met licht, door het op uiterst bescheiden, maar doeltreffende wijze toevoegen van bamboe, of het neerzetten van een stevige abstractie, meestal zonder enige verwijzing naar welke oorsprong of gedachtegang ook.
Zo zien we het lekker pastueuze en beeldbreed opgezette ‘Vive la France’, een krachtige compositie, net als ‘After you’ve gone’, waarin de beeldtaal verwijst naar de collagetechniek. Het ingetogen kleurgebruik mooi in
balans en ook met die immens doorleefde verfhuid. ‘Love me or leave me’ is onmiskenbaar erotiserend, met zwart en cortenstaal roestbruin in prikkelende organische figuratie. Hier zien we de graficus Wim Zorn, die met onderzoek naar verf en vorm opnieuw imponeert. Zit de kracht van Zorn’s abstracten in beweging of ritme? Zo vertellen de bamboereliëfs een verhaal over subtiele ordening, van polijsten en poetsen, tot het licht gevangen is.” Wim Zorn toont naast de geabstraheerde ‘eigen werkelijkheid’, een tiental recente werken uit het inmiddels fors doorwrochte oeuvre materieschilderijen met bamboe. Picturale reliëfingrepen, die Zorn de afgelopen jaren over de hele wereld heeft mogen tonen.

www.wimzorn.nl

Peter Hein is gynaecoloog en wetenschapper in ruste. Sinds 1976 maakt hij bronzen beelden op basis van de ‘verloren was methode’. Al die tijd schilderde en tekende hij ook.  Zelf vindt Hein dat hij in de kern een tekenaar is gebleven. De beelden zijn te zien als sierlijke getekende krabbels in de ruimte. Een groot deel het werk wordt gekenmerkt door lange vormen, als het ware ‘getekend in brons’. ‘Essentiële lijnen’ worden extra aangezet en verlengd, waardoor er spanning, beweging en dynamiek ontstaat. Een steeds weer terugkerend aspect bij de beelden is, dat getracht wordt de zwaarte van het brons op te heffen: licht, ijl, rank, luchtig zijn de sleutelwoorden die bij de beelden passen. De onderwerpen van de beeldenseries veranderden in de loop der tijd. Steeds vaker gaat het tegenwoordig om het zichtbaar maken van intermenselijke conflictsituaties, het menselijk tekort en interactie tussen mensen. Daarnaast hebben sommige beelden nogal eens een humoristische ondertoon. Behalve figuratief werk zijn er abstracte beelden in brons en in combinaties van verschillende materialen. Ook nu vaak weer eenvoudige, ranke tekenachtige vormen, te zien als lijnen ‘in drie dimensies’. Peter R. Hein ciseleert en patineert de beelden zelf. Ook de mallen worden zelf gemaakt. Het gieten wordt uitbesteed.

www.peterhein.nl

Frank van den Ham
Van den Ham kan het best worden getypeerd als een kunstenaar die in zijn werk verschillende werelden herkenbaar maakt en samenvoegt. Zijn fascinatie voor het verre oosten en Afrika en zijn puur Nederlandse wortels maken hem tot een zwerver tussen twee werelden. Altijd op zoek naar het aanvullende, het complementaire, altijd op zoek naar huis. Een immer gevoeld heimwee naar ‘daar’ geeft zijn werk een spanning en tegelijkertijd een warmte die de beschouwer wel moet raken. Kleurrijke, poëtische composities in glas, soms gecombineerd met andere materialen, geven een vaak verrassende inkijk in zijn gedachtewereld.
Hij gebruikt de techniek van het glasversmelten en -vervormen, ook wel fusing genoemd. Het is niet in de laatste plaats aan Van den Ham te danken dat deze techniek, die een uiterst nauwkeurige bepaling van kleur en vorm toelaat, intussen zijn plaats tussen de andere glastechnieken heeft (terug)gevonden. Van den Ham heeft zich de laatste vijftien jaar tot een autoriteit op zijn gebied ontwikkeld. Zijn objecten worden tentoongesteld over de hele wereld en in vele museumcollecties is zijn werk terug te vinden. Vanaf zijn glazen brug tussen twee werelden probeert hij te verbinden, te begrijpen en te doen begrijpen. Een deel van het jaar woont en werkt van den Ham buiten Nederland. In Indonesië zette hij een kleine studio op waar gebruiksvoorwerpen en sieraden worden vervaardigd. Zelf werkt hij daar met regelmaat.

www.frankvandenham.nl